zondag 18 augustus 2019

24 sept Denver - Amsterdam

Vandaag vliegen we terug. Zo waar is het online inchecken gisterenavond gelukt en we hebben de boardingpassen voor zowel de eerste vlucht van vandaag (Denver - Houston) alsmede voor de tweede vlucht (Houston - Amsterdam) in de hotellobby kunnen uitprinten.

We ontbijten om ongeveer zeven uur in het hotel, checken even later uit en rijden naar de Alamo-car rental-return bij het vliegveld om de auto in te leveren. In totaal hebben we er zo'n 3500 mijl mee gereden. Helemaal tevreden zijn we niet over de auto (een Hyundai Tucson). Weliswaar voldeed de bagageruimte aan onze eisen en reed hij wel goed, maar het feit dat we tot twee keer toe een mededeling voor een 'low tire' voor de linkerachterband kregen (na drie dagen en na drie weken) en we de band moesten oppompen, vonden we niet fijn. Ook had hij niet zoveel extra voorzieningen. Zo hadden we maar één USB-aansluiting. Wel had hij een pindakaaspothouder, makkelijk als je een boterhammetje wilt smeren in de auto. Een pindakaaspothouder is vrij uniek, dat zie je niet vaak bij auto's.

Het inleveren van de auto gaat vlot, evenals even later het inleveren van de koffers en de veiligheidscontrole op het vliegveld. We zijn ruim op tijd en kunnen op ons gemak een cappuccino drinken en wat internetten. Als Marianne naar het toilet gaat, ziet ze opeens iets opmerkelijks, een 'pet relief'. Dat moet ik zien. Het is een hondentoilet met nepgras en een plastic boomstrookje. Het zijn moderne tijden hier op vliegveld Denver.

Hondentoilet
De vlucht naar Houston gaat probleemloos. Op tijd vertrekken we en op tijd komen we aan. We hebben er ruim twee uur overstaptijd. Als we op een gegeven moment bij de gate van onze vlucht naar Amsterdam kijken, zien we daar op een scherm een afbeelding van de indeling van het vliegtuig staan. Verbaasd kijken we ernaar. Wij zitten volgens onze instapkaarten op rij 41, maar het vliegtuig telt volgens de schermafbeelding maar 39 rijen. We zitten toch niet buiten achter op de staart?

We melden ons bij de balie en vragen hoe het zit. Er wordt een ander vliegtuig ingezet, wordt er gezegd en we krijgen nieuwe plaatsen toegewezen, deze keer op rij 38. Even later verschijnt er weer een ander type vliegtuig op het scherm. Huh? Dat heeft meer dan 50 rijen. We melden ons opnieuw bij de balie, maar er wordt gezegd dat er niks veranderd is en dat er nu een verkeerd plaatje staat. Dat blijkt later niet te kloppen. We zitten daadwerkelijk in het grotere vliegtuig. Gelukkig is er niemand die claimt dat ze ook instapkaarten voor rij 38 hebben.

Het is een lange vlucht naar Amsterdam, meer dan negen uur. Tegen een uur of negen 's morgens arriveren we in Amsterdam. We zijn iets te vroeg, maar omdat er nog een vliegtuig bij onze gate staat, duurt het nog twintig minuten voordat we daar kunnen "aanleggen". Dat heet vast anders, maar hoe weet ik even niet. Als we de bagage ophalen, blijkt de band die ik om mijn koffer had zitten, verdwenen te zijn, waardoor ik bijna mijn koffer niet herken. Marianne heeft wat minder moeite om haar koffer te herkennen. Voor de achtergrond daarvan, zie daarvoor de allereerste blog van dit verslag en daarmee zijn we weer rond en zit dit blog over onze vakantie er bijna weer op.

Tot slot nog even dit, we hebben deze vakantie zeven nationale parken bezocht (Yosemite, Death Valley, Zion, Capitol Reef, Arches, Canyonlands en het Rocky Mountain NP) en daarnaast nog diverse staatsparken en nationale monumenten. We hebben er vooral veel gewandeld. (Letterlijk de zolen uit de schoenen, althans bij Marianne.)

Voor wat betreft wildlife, dat was deze vakantie niet zo spectaculair - tenzij je een grote boze stier die voor onze auto stond ook meetelt. Deze keer bleef het wildlife beperkt tot een eland, steenbokken, diverse kleine en grote herten en wat klein grut zoals eekhoorns en salamanders.

Ook hebben we een hoop ontmoetingen met leuke mensen gehad - ik heb het uiteraard nu niet meer over wildlife. Mensen die we al kenden (zoals Bert en Saskia) en onbekende mensen (zoals veel Amerikanen; het is een spraakzaam volkje).

Al met al was het een zeer geslaagde vakantie.